Zorgmeubilair is niet enkel voor thuis of in het rusthuis.

Aanpasbare zorgmeubels: veiligheid, vrijheid, comfort én design

Vrijheid is een begrip dat steeds centraler staat in de levensstijl en verzorging van ouderen en hulpbehoevenden. Dankzij aangepast zorgmeubilair wordt deze vrijheid dan ook alsmaar beter gegarandeerd, zonder dat er daarbij aan comfort, veiligheid of zelfs stijl ingeboet moet worden.

We lopen met steeds meer rond in België. Meer monden om te voeden, maar ook meer pensioenen om uit te betalen, meer hulpbehoevenden om te ondersteunen en minder beschikbare middelen om dat allemaal te doen. Waar we vroeger veel sneller veel minder mobiel werden, leven we vandaag allemaal een dagje langer en gezonder. We blijven bovendien bewegen, reizen en ons verzorgen én hebben relatief goede middelen om dat allemaal te doen.

Zelfstandig thuis wonen

Innovatie in de zorg is hier een belangrijke factor: er worden steeds meer manieren gevonden om ons langer en beter zelfstandig te laten leven, en daardoor een minder grote ‘last’ voor de maatschappij te betekenen. Of dat nu in een zorgcentrum, thuis of op hotel is. Want waar wij deze dagen enorm veel belang aan hechten - jong, oud, hulpbehoevend of zelfstandig - is vrijheid. Aanpasbare zorgmeubels helpen ouderen en hulpbehoevenden vandaag om mobieler én zelfstandiger te kunnen blijven leven en zo lang mogelijk van deze belangrijke vrijheid te kunnen blijven genieten. Comfort, veiligheid en vrijheid zijn hier de sleutelwoorden, maar ook qua design en vorm schieten de fauteuils, bedden en zitbanken niets tekort.

Omgekeerde piramide

“De piramide staat op zijn kop”, zegt Benoit Thevelin, CEO van Moments Furniture. “Waar we vroeger met veel jongeren en weinig ouderen waren, zitten we vandaag in een omgekeerde wereld. Maar oud zijn is niet per se slecht, zeker niet omdat we gezonder en beter oud worden. We willen in onze samenleving iedereen zo gelukkig mogelijk oud laten worden, in zo goed mogelijke omstandigheden, zonder dat ze daarbij al teveel wegen op de maatschappij. Daar zit de uitdaging. Als meubelmakers speler we hier dan ook graag op in. Wij willen mensen autonoom en gelukkig laten zijn, hoe oud of hulpbehoevend zij ook zijn.”

Fixatiearm

“Vroeger werd er in de zorg enorm veel aandacht besteed aan fi xatie - het beperken van iemands bewegingsmogelijkheden uit veiligheidsoverwegingen. Dat principe ligt vandaag ver achter ons, wat natuurlijk wel een uitdaging voor zorgverleners betekent. Het moet namelijk wel veilig blijven. Daarom zijn er vandaag de dag veilige en aanpasbare zorgmeubels te verkrijgen die vertrekken vanuit een fi xatiearm beleid. De hulpbehoevende wordt niet meer gedwongen om ‘vast’ te zitten en de veiligheid wordt toch gegarandeerd. Denk maar aan een bed met een ‘safe-exit’-systeem, dat de veiligheid van de patiënt garandeert en bovendien gemakkelijk te verstellen is. Door één simpele druk op de knop verlaagt het bed zich naar de ‘slaappositie’ dicht bij de grond. Rol je ’s nachts onverwachts uit bed, dan kom je op een zachte matras terecht. De zorgverlener krijgt meteen een ‘out-of-bed’-oproep en helpt je er weer in. Voor een dubbele veiligheid kan je kiezen voor verwijderbare zijdelingse beschermingselementen. Bovendien kan je je bed makkelijk verstellen aan de hand van allerlei voorgeprogrammeerde scenario’s zoals ‘eten’, ‘tv kijken’ of ‘uitstappen’, waardoor je zo weinig mogelijk hulp aan een ander hoeft te vragen”, vertelt Thevelin.

Design for all

“Maar de aanpasbare zorgmeubels zijn niet enkel voor de meest hulpbehoevende personen. Volgens het principe ‘design for all’ kunnen ze perfect dienst doen als meubelstuk voor zij die nog zelfstandig kunnen leven. Zo kan je kiezen voor een ‘meegroei’ relaxzetel, die zich aanpast aan jouw hulpbehoevendheid. Koop hem wanneer je bijvoorbeeld vijftig jaar oud bent en op zoek gaat naar nieuwe meubels. Je kan hem dan als een modern meubelstuk in je huis zetten. Als je een dagje ouder en dus minder mobiel wordt, kan je door de modulaire aanpasbaarheid en accessoires de stoel afstemmen op jouw noden.” “Ook je bed kan op deze manier aangepast worden, zonder dat het daarbij hoeft te lijken op dat lelijke, stalen thuiszorgbedje dat enkel in de zitkamer past. De aanpasbare zorgbedden van vandaag zijn moderne designstukken die gewoon op de slaapkamer geplaatst worden, waardoor je tenminste nog rustig naast je vrouw of man slapen kunt. De meubels zien er bovendien niet uit als zorgmeubilair. Je kunt zo’n stoel perfect in je woonkamer hebben staan zonder er iedere dag opnieuw aan herinnerd te moeten worden dat je niet meer zo mobiel bent.”

Overal

Thevelin: “Zorgmeubilair is niet enkel voor thuis of in het rusthuis. Deze meubels zouden overal geplaatst kunnen worden om onze vergrijzende en hulpbehoevende bevolking een handje te helpen in het vinden van die noodzakelijke autonomie en vrijheid. Bij je familie in huis, maar ook in zorgcentra, hotels, ééndagsklinieken, ziekenhuizen, luchthavens, noem maar op.” “De meubels zijn bovendien duurzaam. Niet alleen gaan ze, doordat ze meegroeien met jouw gezondheidstoestand, een lange tijd mee, bovendien zijn ze perfect recycleerbaar. Nog een last minder voor de maatschappij dus.”

Gelukkig

“De essentie van dat alles? Mensen moeten zich goed voelen. Ze moeten gelukkig zijn. Er is niemand die van plan is om triest zijn of haar oude dag door te brengen. Bovendien leiden we allen een langer, actiever leven. En als wij als meubelfabrikanten een rol kunnen spelen om die vrijheid, autonomie en dat geluk beter en langer te garanderen, zijn wij in ons opzet geslaagd.”